غلامحسین بنان

تصنیف

غم عشق

تصنیف غم عشق از غلامحسین بنان

تصنیف غم عشق
صفحات هیز مسترز ویس
آهنگ و ارکستر: جواد معروفی
شعر: سعدی شیرازی
تاریخ ضبط: ۱۳۲۶

در حال تماشای ویدیو‌های موجود در صفحه بودم که ناگهان متوجه شدم که اثری از زنده‌یاد غلامحسین بنان به اشتراک نگذاشته‌ام و به همین سبب گفتم که امشب تصنیف بسیار زیبای غم عشق از زنده‌یاد غلامحسین خان بنان را برای شما عزیزان و همراهان قرار بدهم، این تصنیف همراه با دیگر صفحات ایشان در سال ۱۳۲۶ در آخرین دوره از صفحه‌های کمپانی هیز مسترز ویس به ضبط رسید، یاد ایشان گرامی باد.
زنده‌یاد غلامحسین بنان خواننده برجسته و پرآوازه موسیقی سنتی ایرانی بود. وی فرزند کریم بنان‌الدوله بود. پدرش موسیقی می‌دانست و صدای خوشی داشت و مادر ایشان نیز پیانو می‌نواخت و خواهران وی نزد زنده‌یاد مرتضی خان نی‌داوود مشق تار می‌کردند. مرتضی نی‌داوود به صدای خوش بنان پی برد و به تشویق او بنان به خواندن آواز پرداخت. زنده‌یاد بنان نخست نزد میرزا طاهر ضیاء‌الدین رثایی با دستگاهای موسیقی ایرانی آشنا شد و سپس نزد ناصر سیف فراگیری آواز را ادامه داد.
بنان در سال ۱۳۲۱ به سبب دوستی و نسبت خانوادگی که با زنده‌یاد عبدالعلی وزیری داشت به روح‌الله خالقی آشنا شد و بنان برای دادن امتحان آواز به رادیو رفت. هنگام امتحان آواز در رادیو زنده‌یاد ابوالحسن خان صبا نیزحضور داشت، وی نخست درآمد سه‌گاه را همراه با ویولن استاد صبا می‌خواند و سپس روح‌الله خالقی به استاد صبا اشاره می‌کند که ویولن نزند و از بنان می‌خواهد گوشه‌ی حصار را خوانده، بنان بلافاصله گوشه‌ی حصار را خوانده و به سه‌گاه فرود می‌آید و بدین ترتیب تسلطش را به ردیف موسیقی ایران نشان می‌دهد و بعد در برنامه‌های رادیو شرکت می‌کند.
━━━━━━━━━━━━━━
ویدیوهای مرتبط:
بانو دلکش – بازآ
قمرالملوک وزیری – بیات اصفهان
بانو الهه – میخندی
━━━━━━━━━━━━━━
شعر:
غزل شماره ۵۶۰ سعدی شیرازی:
خبر از عیش ندارد که ندارد یاری
دل نخوانند که صیدش نکند دلداری
جان به دیدار تو یک روز فدا خواهم کرد
تا دگر برنکنم دیده به هر دیداری
غم عشق آمد و غم‌های دگر پاک ببرد
سوزنی باید کز پای برآرد خاری
می‌روی خرم و خندان و نگه می‌نکنی
که نگه می‌کند از هر طرفت غمخواری
خبرت هست که خلقی ز غمت بی‌خبرند
حال افتاده نداند که نیفتد باری
━━━━━━━━━━━━━━