آواز خوانی اقبال‌ السلطان “ابوالحسن اقبال‌آذر” در سن ۱۰۷ سالگی – آواز بیات ترک

اقبال‌ السلطان

غزل شماره ۴۳۶

آواز بیات ترک - اقبال‌ السلطان

ناصر زرآبادی (زادهٔ ۲۹ مرداد ۱۲۹۹ – درگذشتهٔ ۳۰ تیر ۱۳۹۷ ه‍.خ) نوازنده ویلن، آهنگساز و موسیقی‌دان اهل ایران بود. وی از سال ۱۳۲۴ به مدت ۳ سال با ارکستر عزت روح‌بخش همکاری کرد. در «انجمن موسیقی ملی» با دلکش آشنا شد و به مدت ۱۵ سال با وی همکار کرد. او با تأسیس آموزشگاه موسیقی در خیابان لاله‌زار تهران، شاگردان بسیاری را تربیت کرد که آن جمله می‌توان به: پرویز یاحقی، مهدی خالدی و «حسن زرگریان» اشاره کرد.

ابوالحسن قزوینی (۱۲ آبان ۱۲۴۲ الوند قزوین − ۳ اسفند ۱۳۴۹ تبریز) فرزند ملا موسی معروف به «اقبال‌السلطان» و «اقبال آذر» خواننده موسیقی اصیل ایرانی و صاحب یکی از قوی‌ترین صداها در آواز ایرانی بود.
برگرفته از مجله رادیو ایران ( ناصر شیرزاده): ( این گفتگو زمانی که اقبال‌السلطان حدود 90 سال داشتند اتفاق افتاده است) :
چندی پیش در سفری که به کردستان و آذربایجان نمودم در تبریز موفق شدم که این هنرمند قدیمی و بذله گو را ببینم و از زندگی و عقاید و نظریات او درباره موسیقی ایرانی اطلاعاتی به دست آورم. اقبال السلطان می گوید من خیلی متاسفم از این که خوانندگان تازه کار هیچ یک نتوانسته اند هنگام خواندن آواز اصول و اوزان دستگاهها را مراعات کنند و اغلب یا از دستگاه خارج می شوند و یا فقط دو دانگ، حداکثر دو دانگ و نیم از صدای خود را مورد استفاده قرار می دهند در حالی که من تمام دستگاهها را بطور کامل اجرا می کنم. استاد اقبال السلطان پنج نفر خواننده در مکتبش تربیت کرده که سه نفر از آنها دار فانی را وداع گفته اند. این سه نفر عبارت بودند از مرحوم ظلی – مرحوم سرتیپ سیف – مرحوم حاج شیخ عبدالحسین ترک که از روضه خوانهای معروف بود. دو تن دیگر که در مکتب اقبال تعلیم آواز گرفته اند یکی آقای ابراهیم بوذری و دیگری بانو ملوک ضرابی است که البته کسان دیگری هم بودند که استعداد و پیشرفت های زیادی نکرده اند و شهرتی هم کسب نکرده اند. ابوالحسن خان اقبال اصلا اهل قزوین است و در حدود 90 سال قبل در قریه ای به نام الوند که فقط یک فرسخ تا قزوین فاصله دارد به دنیا آمده است. پدرش از روحانیون قزوین بود ولی در عین حال به زراعت علاقه داشت و با مختصر علاقه ملکی را که در الوند داشت کشت و زرع می کرد و از حاصل دسترنج خود زندگی اش را می گذرانید. ملا موسی پدر اقبال السلطان علاقه داشت که پسرش هم در طریق روحانیت و ارشاد مردم قدم گذارد ولی متاسفانه ابوالحسن وقتی به سن 7 سالگی رسید پدرش را از دست داد. اقبال السلطان پس از مرگ پدرش چنان متاثر شد که همواره به دامن طبیعت پناه می برد و سوز دلش را با صوتی دلنشین بیان می کرد و از جور فلک کج رفتار که او را در کودکی یتیم و بی پناه کرده بود شکایتها می نمود. سرانجام این کودک حساس مرگ پدر را نتوانست تحمل کند و از الوند به قزوین رفت و برای کسب علم در مدرسه حاجی ملا صالح به تحصیل مشغول شد ولی از آنجا که دلی شوریده و نوایی روح پرور داشت به مدرسه و علم و دانش پشت پا زد و به سراغ مرحوم حاج ملا کریم قزوینی که در آن موقع صوتی دلنشین داشت رفت. حاج ملا کریم از خوانندگانی بود که در دربار ناصرالدین شاه محبوبیت داشت و هنگامی که با شاه به عتبات مشرف می شد با مناجاتهای خود اعراب را مبهوت و متحیر می ساخت و تا سن 120 سالگی صدایش مطلوب بود. حاج ملاکریم وقتی ابوالحسن را دید و به ذوق و استعداد وی پی برد او را تشویق کرد در این رشته کار کند و خود نیز به تعلیم او همت گماشت بطوریکه در مدت کوتاهی اقبال به کلیه دستگاههای موسیقی ایرانی آشنا شد و هنگامی که به تبریز مسافرت کرد مورد استقبال هنردوستان و علاقمندان به صدای خود قرار گرفت و آنچنان شهرتی در تبریز بدست آورد که آوازه اش به گوش محمدعلی میرزا که در آن وقت ولیعهد بود و در تبریز به سر می برد رسید و به دربار او دعوت شد. اقبال می گوید: در آن موقع من خیلی جوان بودم، قیافه جذاب و صوت من دست به دست هم داده و روز به روز بر تعداد علاقمندانم افزوده می گشت. هنگامی که محمد علی میرزا به سلطنت رسید و به تهران آمد اقبال نیز همراه او به تهران آمد و تا موقعی که محمد علی شاه از سلطنت معزول شد او در تهران بود. در این هنگام بنا به دعوت سردار ملیستارخان مجددا به تبریز بازگشت. ابوالحسن اقبال آذر از طرف احمد شاه قاجار به دریافت لقب اقبال السلطان ملقب شد و از آن وقت تا حال هم او را اقبال السلطان می نامند. وی هنگامی که محمدحسن میرزا به ولیعهدی منصوب شد دو بار به دربار او رفت و با او به تهران آمد و پس از چندی که به تبریز مراجعت کرد و وارد خدمات دولتی گردید و 30 سال از عمر خود را در خدمت دولت صرف کرد و در سال 1328 از کارهای دولتی معاف شد و گوشه نشینی اختیار کرد. در 40 سال پیش که تازه گرامافون در ایران رواج پیدا کرده بود اقبال السلطان چند صفحه ضبط کرد که هنوز موجود است. اقبال السلطان در شرح زندگی خود می گوید: تاکنون فقط دو زن عقدی اختیار کرده ام که اولی را در سن 18 سالگی در قزوین گرفته و از او یک پسر و یک دختر پیدا کرده ام. پس از 15 سال زن اولم فوت شد و برای دومین بار با یک دختر تبریزی ازدواج کرد که از خانواده معروف و محترم آذربایجانی است. از این زن نیز سه دختر دارم. اقبال السلطان با هنر خود در مواقع لازم به وطن خویش خدمت کرده و در کنسرتها و شب نشینیها که به نفع موسسات خیریه برپا می شده افتخاری شرکت می کرده است و بطوریکه می گوید در چند کنسرتی که شرکت کرده در حدود 300000 ریال به موسسات خیریه کمک کرده است. اقبال بیشتر اوقات با ساز اساتید موسیقی آواز می خوانده و کنسرتهای او با همراهی مرحوم درویش خان بوده و اغلب صفحات او با تار استاد علی اکبر شهنازی ضبط شده است. اقبال با این که بیشتر عمرش را در رشته هنر موسیقی و آواز صرف کرده ولی به دین و ایمان خود نیز پایبند است و هنوز همه ساله در ماه مبارک رمضان صدای مناجات و اذان او از بالای بام خانه اش در تبریز تا چند کوی به گوش همسایه ها و اهالی می رسد.

شهریار شاعر شوریده معاصر درباره اقبال می گوید:

گرفت رونق از اقبال کار موسیقی                   شکفت از گل رویش بهار موسیقی

نه صوت اوست به گوشم که گیسو افشاند          به کوهسار هنر آبشار موسیقی

در این خزان فضیلت هزاردستانی است           فکنده غلغله بر شاخسار موسیقی

صفای سینه او جلوه داده آینه وار                      جمال شاهد لاله عذار موسیقی

به شوق زمزمه چشم سار سینه اوست         که لاله بشکفد از لاله زار موسیقی

زهی ترازوی عزت که با کف خالی                  به زر و سیم نسنجد عیار موسیقی

اقبال السلطان از خاطرات زندگی خود یک شب را هیچ گاه فراموش نمی کند. او می گوید هنگامی که متجاسرین “فرقه دمکرات” به تبریز مسلط شده بودند من شهردار تبریز بودم. در همان موقع از طرف متجاسرین در سالن شهرداری تبریز مجلس جشنی ترتیب داده شده بود و مرا مجبور کردند که در آن جشن آواز بخوانم. هرچه خواستم این دعوت را رد کنم نشد. سرانجام رفتم و از شدت تاثیری که از وضع آذربایجان به من دست داده بود دست از جان شستم و اشعاری از مرحوم عارف خواندم که دو بیت آن این بود:

لباس مرگ بر اندام عالمی زیباست       چه شد که کوته و زشت این قبا به قامت ماست

چرا که مجلس شورا نمی کند معلوم          که خانه خانه غیر است یا که خانه ی ماست

هنگامی که این اشعار را می خواندم اکثر مردمی که در آن مهمانی بودند به گریه افتادند و خودم هم آنقدر متاثر شده بودم که اشک از چشمانم سرازیر شد. “
—————————————
سعدی شیرازی / غزل شماره ۴۳۶
عمرها در پی مقصود به جان گردیدیم
دوست در خانه و ما گرد جهان گردیدیم
خود سراپرده قدرش ز مکان بیرون بود
آن که ما در طلبش جمله مکان گردیدیم
همچو بلبل همه شب نعره زنان تا خورشید
روی بنمود چو خفاش نهان گردیدیم
گفته بودیم به خوبان که نباید نگریست
دل ببردند و ضرورت نگران گردیدیم
صفت یوسف نادیده بیان می‌کردند
با میان آمد و بی نام و نشان گردیدیم
رفته بودیم به خلوت که دگر می نخوریم
ساقیا باده بده کز سر آن گردیدیم
تا همه شهر بیایند و ببینند که ما
پیر بودیم و دگرباره جوان گردیدیم
سعدیا لشکر خوبان به شکار دل ما
گو میایید که ما صید فلان گردیدیم
—————————————
دوستی با مردم دانا نکوست
دشمن دانا به از نادان دوست
دشمن دانا بلندت میکند
بر زمینت میزند نادان دوست
—————————————

ناصر زرآبادی (زادهٔ ۲۹ مرداد ۱۲۹۹ – درگذشتهٔ ۳۰ تیر ۱۳۹۷ ه‍.خ) نوازنده ویلن، آهنگساز و موسیقی‌دان اهل ایران بود. وی از سال ۱۳۲۴ به مدت ۳ سال با ارکستر عزت روح‌بخش همکاری کرد. در «انجمن موسیقی ملی» با دلکش آشنا شد و به مدت ۱۵ سال با وی همکار کرد. او با تأسیس آموزشگاه موسیقی در خیابان لاله‌زار تهران، شاگردان بسیاری را تربیت کرد که آن جمله می‌توان به: پرویز یاحقی، مهدی خالدی و «حسن زرگریان» اشاره کرد.

ابوالحسن قزوینی (۱۲ آبان ۱۲۴۲ الوند قزوین − ۳ اسفند ۱۳۴۹ تبریز) فرزند ملا موسی معروف به «اقبال‌السلطان» و «اقبال آذر» خواننده موسیقی اصیل ایرانی و صاحب یکی از قوی‌ترین صداها در آواز ایرانی بود.
برگرفته از مجله رادیو ایران ( ناصر شیرزاده): ( این گفتگو زمانی که اقبال‌السلطان حدود 90 سال داشتند اتفاق افتاده است) :
چندی پیش در سفری که به کردستان و آذربایجان نمودم در تبریز موفق شدم که این هنرمند قدیمی و بذله گو را ببینم و از زندگی و عقاید و نظریات او درباره موسیقی ایرانی اطلاعاتی به دست آورم. اقبال السلطان می گوید من خیلی متاسفم از این که خوانندگان تازه کار هیچ یک نتوانسته اند هنگام خواندن آواز اصول و اوزان دستگاهها را مراعات کنند و اغلب یا از دستگاه خارج می شوند و یا فقط دو دانگ، حداکثر دو دانگ و نیم از صدای خود را مورد استفاده قرار می دهند در حالی که من تمام دستگاهها را بطور کامل اجرا می کنم. استاد اقبال السلطان پنج نفر خواننده در مکتبش تربیت کرده که سه نفر از آنها دار فانی را وداع گفته اند. این سه نفر عبارت بودند از مرحوم ظلی – مرحوم سرتیپ سیف – مرحوم حاج شیخ عبدالحسین ترک که از روضه خوانهای معروف بود. دو تن دیگر که در مکتب اقبال تعلیم آواز گرفته اند یکی آقای ابراهیم بوذری و دیگری بانو ملوک ضرابی است که البته کسان دیگری هم بودند که استعداد و پیشرفت های زیادی نکرده اند و شهرتی هم کسب نکرده اند. ابوالحسن خان اقبال اصلا اهل قزوین است و در حدود 90 سال قبل در قریه ای به نام الوند که فقط یک فرسخ تا قزوین فاصله دارد به دنیا آمده است. پدرش از روحانیون قزوین بود ولی در عین حال به زراعت علاقه داشت و با مختصر علاقه ملکی را که در الوند داشت کشت و زرع می کرد و از حاصل دسترنج خود زندگی اش را می گذرانید. ملا موسی پدر اقبال السلطان علاقه داشت که پسرش هم در طریق روحانیت و ارشاد مردم قدم گذارد ولی متاسفانه ابوالحسن وقتی به سن 7 سالگی رسید پدرش را از دست داد. اقبال السلطان پس از مرگ پدرش چنان متاثر شد که همواره به دامن طبیعت پناه می برد و سوز دلش را با صوتی دلنشین بیان می کرد و از جور فلک کج رفتار که او را در کودکی یتیم و بی پناه کرده بود شکایتها می نمود. سرانجام این کودک حساس مرگ پدر را نتوانست تحمل کند و از الوند به قزوین رفت و برای کسب علم در مدرسه حاجی ملا صالح به تحصیل مشغول شد ولی از آنجا که دلی شوریده و نوایی روح پرور داشت به مدرسه و علم و دانش پشت پا زد و به سراغ مرحوم حاج ملا کریم قزوینی که در آن موقع صوتی دلنشین داشت رفت. حاج ملا کریم از خوانندگانی بود که در دربار ناصرالدین شاه محبوبیت داشت و هنگامی که با شاه به عتبات مشرف می شد با مناجاتهای خود اعراب را مبهوت و متحیر می ساخت و تا سن 120 سالگی صدایش مطلوب بود. حاج ملاکریم وقتی ابوالحسن را دید و به ذوق و استعداد وی پی برد او را تشویق کرد در این رشته کار کند و خود نیز به تعلیم او همت گماشت بطوریکه در مدت کوتاهی اقبال به کلیه دستگاههای موسیقی ایرانی آشنا شد و هنگامی که به تبریز مسافرت کرد مورد استقبال هنردوستان و علاقمندان به صدای خود قرار گرفت و آنچنان شهرتی در تبریز بدست آورد که آوازه اش به گوش محمدعلی میرزا که در آن وقت ولیعهد بود و در تبریز به سر می برد رسید و به دربار او دعوت شد. اقبال می گوید: در آن موقع من خیلی جوان بودم، قیافه جذاب و صوت من دست به دست هم داده و روز به روز بر تعداد علاقمندانم افزوده می گشت. هنگامی که محمد علی میرزا به سلطنت رسید و به تهران آمد اقبال نیز همراه او به تهران آمد و تا موقعی که محمد علی شاه از سلطنت معزول شد او در تهران بود. در این هنگام بنا به دعوت سردار ملیستارخان مجددا به تبریز بازگشت. ابوالحسن اقبال آذر از طرف احمد شاه قاجار به دریافت لقب اقبال السلطان ملقب شد و از آن وقت تا حال هم او را اقبال السلطان می نامند. وی هنگامی که محمدحسن میرزا به ولیعهدی منصوب شد دو بار به دربار او رفت و با او به تهران آمد و پس از چندی که به تبریز مراجعت کرد و وارد خدمات دولتی گردید و 30 سال از عمر خود را در خدمت دولت صرف کرد و در سال 1328 از کارهای دولتی معاف شد و گوشه نشینی اختیار کرد. در 40 سال پیش که تازه گرامافون در ایران رواج پیدا کرده بود اقبال السلطان چند صفحه ضبط کرد که هنوز موجود است. اقبال السلطان در شرح زندگی خود می گوید: تاکنون فقط دو زن عقدی اختیار کرده ام که اولی را در سن 18 سالگی در قزوین گرفته و از او یک پسر و یک دختر پیدا کرده ام. پس از 15 سال زن اولم فوت شد و برای دومین بار با یک دختر تبریزی ازدواج کرد که از خانواده معروف و محترم آذربایجانی است. از این زن نیز سه دختر دارم. اقبال السلطان با هنر خود در مواقع لازم به وطن خویش خدمت کرده و در کنسرتها و شب نشینیها که به نفع موسسات خیریه برپا می شده افتخاری شرکت می کرده است و بطوریکه می گوید در چند کنسرتی که شرکت کرده در حدود 300000 ریال به موسسات خیریه کمک کرده است. اقبال بیشتر اوقات با ساز اساتید موسیقی آواز می خوانده و کنسرتهای او با همراهی مرحوم درویش خان بوده و اغلب صفحات او با تار استاد علی اکبر شهنازی ضبط شده است. اقبال با این که بیشتر عمرش را در رشته هنر موسیقی و آواز صرف کرده ولی به دین و ایمان خود نیز پایبند است و هنوز همه ساله در ماه مبارک رمضان صدای مناجات و اذان او از بالای بام خانه اش در تبریز تا چند کوی به گوش همسایه ها و اهالی می رسد.

شهریار شاعر شوریده معاصر درباره اقبال می گوید:

گرفت رونق از اقبال کار موسیقی                   شکفت از گل رویش بهار موسیقی

نه صوت اوست به گوشم که گیسو افشاند          به کوهسار هنر آبشار موسیقی

در این خزان فضیلت هزاردستانی است           فکنده غلغله بر شاخسار موسیقی

صفای سینه او جلوه داده آینه وار                      جمال شاهد لاله عذار موسیقی

به شوق زمزمه چشم سار سینه اوست         که لاله بشکفد از لاله زار موسیقی

زهی ترازوی عزت که با کف خالی                  به زر و سیم نسنجد عیار موسیقی

اقبال السلطان از خاطرات زندگی خود یک شب را هیچ گاه فراموش نمی کند. او می گوید هنگامی که متجاسرین “فرقه دمکرات” به تبریز مسلط شده بودند من شهردار تبریز بودم. در همان موقع از طرف متجاسرین در سالن شهرداری تبریز مجلس جشنی ترتیب داده شده بود و مرا مجبور کردند که در آن جشن آواز بخوانم. هرچه خواستم این دعوت را رد کنم نشد. سرانجام رفتم و از شدت تاثیری که از وضع آذربایجان به من دست داده بود دست از جان شستم و اشعاری از مرحوم عارف خواندم که دو بیت آن این بود:

لباس مرگ بر اندام عالمی زیباست       چه شد که کوته و زشت این قبا به قامت ماست

چرا که مجلس شورا نمی کند معلوم          که خانه خانه غیر است یا که خانه ی ماست

هنگامی که این اشعار را می خواندم اکثر مردمی که در آن مهمانی بودند به گریه افتادند و خودم هم آنقدر متاثر شده بودم که اشک از چشمانم سرازیر شد. “
—————————————
دوستی با مردم دانا نکوست
دشمن دانا به از نادان دوست
دشمن دانا بلندت میکند
بر زمینت میزند نادان دوست
—————————————

سعدی شیرازی / غزل شماره ۴۳۶
  1. عمرها در پی مقصود به جان گردیدیم
  2. خود سراپرده قدرش ز مکان بیرون بود
  3. همچو بلبل همه شب نعره زنان تا خورشید
  4. گفته بودیم به خوبان که نباید نگریست
  5. صفت یوسف نادیده بیان می‌کردند
  6. رفته بودیم به خلوت که دگر می نخوریم
  7. تا همه شهر بیایند و ببینند که ما
  8. سعدیا لشکر خوبان به شکار دل ما
  • دوست در خانه و ما گرد جهان گردیدیم
  • آن که ما در طلبش جمله مکان گردیدیم
  • روی بنمود چو خفاش نهان گردیدیم
  • دل ببردند و ضرورت نگران گردیدیم
  • با میان آمد و بی نام و نشان گردیدیم
  • ساقیا باده بده کز سر آن گردیدیم
  • پیر بودیم و دگرباره جوان گردیدیم
  • گو میایید که ما صید فلان گردیدیم

ویدیوهای دیگر